Beste året siden 2015

Beste året siden 2015

17. desember 2020

Når Mizuno i år oppnår det beste resultat siden 2015, skyldes det i stor grad at selskapet har vært i stand til å jobbe bra med sine kunderelasjoner, i kombinasjon med gode produkter. 

- Proaktive dialog med kundene våre har vært spesielt viktig for oss nå i korona situasjonen. Vi har forsøkt å hjelpe med å finne felles løsninger for de utfordringene vi har stått i. Dette sammen med våre nye produkter og lanseringen av Enerzy, samt at den nordiske befolkningen har vært veldig aktiv under korona pandemien, har ført til at vi har klart oss veldig godt, sier daglig leder Børge Wetteland i Mizuno. 

Mizuno har hele tiden arbeidet for å innovere og forbedre prestasjonene til idrettsutøvere. I år lanserte de Enerzy-materialet. Dette er et banebrytende mellomsålemateriale som er testet til å gi inntil 293% bedre demping og 56% bedre respons enn tidligere foretrukne mellomsålematerialer. 



Mizuno er et internasjonalt konsern med nordisk representasjon. Den nordiske delen har gjennom året 2020 gjennomført en omorganiseringsprosess for å være rigget til å møte fremtidens nordiske sportsmarked, spesielt med økt digitalt fokus, bl.a. fordi Mizuno er en utfordrer i sportsbransjen.

Prognosene ser også veldig bra ut for 2021 og selskapet forventer ytterligere vekst. Dette til tross for at avtaleperioden med Forsvaret løper ut i 2021, forteller Børge videre. 

Du bruker stadig ordet Kaizen, hva betyr det? 

- Kaizen er et japansk begrep som betyr at alt kan gjøres bedre gjennom kontinuerlig små forbedringer, både utvikling av mennesker, kvalitet og produkter.

Den nordiske strategien er å øke salget gjennom både nye og eksisterende salgskanaler. Vi skal øke merkekjennskapene og posisjonere Mizuno som et premium brand innenfor løp og indoor.
- Vi henvender oss til premium segmentet og vi er et «Multisport performace brand» som har produkter utviklet for de ulike idrettene.

Når det gjelder kjennskap og markedsføring sier Børge videre at Mizuno har høy preferanse, men lav kjennskap. Derfor er det viktig å arbeide kontinuerlig med kompetansen til det han betegner som ambassadører, som i stor grad er butikkansatte.

Produktene har høy kvalitet på passform, komfort, demping og response. Derfor er kurs og opplæring av butikkansatte viktig, ved siden av økt digitalt fokus.  

- Våre ambisjoner er fortsatt vekst og vi vet at vi har gode produkt og arbeider bra med markedet. Så krysser vi fingrene for at kontainerkapasiteten i verden bedres, slik at produktene når hjem.

Resultatet for 2020 kommer til å bli det beste vi har hatt siden selskapet startet 2015 og jeg takker alle ansatte for en fantastisk innsats i en krevende tid. Nå gleder vi oss til 2021 hvor gode samarbeidspartnere skal ha fokus for felles utvikling, gjennom Kaizen, avslutter Børge Wetteland.  

Skokolleksjon 2021

Fakta:
Visjon: Mizuno skal fremme idretten gjennom utvikling av høykvalitets sportsutstyr

Nordisk strategi: Øke salget i Mizuno gjennom nye og eksisterende kanaler. Øke merkekjennskapen og posisjonere Mizuno som et premiumbrand innenfor løp og indoor

Betydning av Kaizen: oversatt fra japansk, og handler om kontinuerlig forbedring

Mizuno, Norden: Omsetning ca160 MNOK i 2020, 20 ansatte

Les også

B2B news fra Avigo
25.01.2021

B2B news fra Avigo

En liten glamelding om B2B samarbeid i 2020 fra Monica Bergin Grimstad i Avigo. Nettverket har gitt mye til Avigo - helt etter intensjonen med nettverket.

Les mer
Beste året siden 2015
17.12.2020

Beste året siden 2015

Når Mizuno i år oppnår det beste resultat siden 2015, skyldes det i stor grad at selskapet har vært i stand til å jobbe bra med sine kunderelasjoner, i kombinasjon med gode produkter. 

Les mer