
Taxi Sør ønsker at alle passasjerer skal ha en hyggelig opplevelse. Derfor sendes det ut SMS i etterkant av taxituren.
Med utgangspunkt i Taxi Sør sine kvalitetskrav, er det utarbeidet en serviceerklæring. Denne inneholder syv punkter som på en enkel måte beskriver hvilke forventninger kundene kan ha til Taxi Sørs sjåfører.
Serviceerklæringen ligger til grunn for en SMS som blir sendt ut i etterkant av et utvalg taxiturer. Der får passasjeren mulighet til å blant annet gi tilbakemelding på om sjåføren var høflig, om turen var behagelig og om bilen var ren, sier Christian Dversnes, daglig leder i Moment Analyse.
Serviceerklæringen skal være en trygghet for både kunder og ledelsen i Taxi Sør.
Resultatene viser også at de aller fleste turene er svært hyggelige opplevelser, og turer som ikke scorer som forventet følges opp internt.
I 2021 har Taxi Sør blitt Miljøfyrtårn-sertifisert for å møte økende krav i bransjen. Et av kravene i sertifiseringen er gjennomføring av medarbeiderundersøkelse blant sjåfører og Moment Analyse er engasjert for å sikre de ansattes mulighet til å evaluere egen arbeidshverdag.
En utfordring i drosjenæringen er et mangfold av språk og kulturer, og en organisering med mange små og selvstendige virksomheter under samme paraply. Dette stiller høye krav til spørsmålsformuleringer og brukervennlighet i medarbeiderundersøkelsen, samtidig som den skal gjenspeile kompleksiteten og utfordringene i organisasjonen.
Spørsmålene er fastsatt i samarbeid mellom Moment Analyse, ledelse og tillitsvalgte i Taxi Sør. Vi har skreddersydd en løsning som jeg tror skal være brukervennlig for ansatte, og nyttig for ledelsen i Taxi Sør og den enkelte drosjeeier, sier Dversnes.
Ole Stenbro, daglig leder i Taxi Sør, er opptatt av å ha en samarbeidspartner som er lydhør og dekker deres behov for innsikt på en effektiv og profesjonell måte.
Dette opplever jeg vi lykkes med ved å samarbeide med Moment Analyse, sier Stenbro.


Det summer av aktivitet i Kvik Kristiansand. Kjøkkendører åpnes, løsninger diskuteres, og latter høres mellom kundene og de ansatte. Blant medarbeidere og kunder finner vi Per Gunnar Aasen, daglig leder og eier, med 38 års erfaring fra salg og service. Etter 29 år i bilbransjen valgte han for seks år siden å satse på Kvik. «For meg handler alt om å gi kundene en opplevelse de husker, ikke bare et produkt,» forteller han.

For Ruth Kristine Reme handler ledelse om å se mennesker, bygge relasjoner og skape en kultur der alle trekker i samme retning. Hun leder Slettvoll Kristiansand – en bedrift som bærer med seg både stolthet, håndverk og norsk designhistorie.