Designbyrået Myreze ble etablert for kun fire år siden, men har allerede blitt anerkjent som en av de største broadcast designbyråene i Bergen med flere internasjonale navn på kundelisten.
Tekst: Janne Rosenberg, Cox Kommunikasjonsbyrå
Foto: Myreze
Myreze har i flere år produsert TV-grafikk og branding for TV-programmer til store kunder som TV 2, TV Norge og Al Arabiya, i tillegg til å levere tjenester innen videoproduksjon og merkevarebygging for bedrifter. Selskapets kombinasjon av 3D, design og filmkompetanse gjør at de leverer unike uttrykk av høy kvalitet.
– Vi er et totalservicebyrå spisset mot animasjon, men vi leverer også reklamefilmer og profiler. Akkurat nå holder vi på å lage en reklamefilm for Safari Catering som er medlem i Nordic Arena, sier daglig leder Petter Trobe.
Ung leder
Det bergenske designbyrået, som ble startet av designeren Bjørn Myreze i 2014, har 20 ansatte med en snittalder på 28 år.
– Vi er en fin blanding av unge talenter og folk med høyere utdannelse, og vi har et stort fokus på at våre ansatte skal lære nye ting og utvikle seg, sier Trobe.
Som 22-åring ble han ansatt til å styre selskapet, noe som gjorde han til en av de yngste lederne i mediebransjen.
– Med en bachelorgrad i HR følte jeg at jeg hadde mye å bidra med. Myreze består av kreative og dyktige mennesker, men ingen her hadde min kompetanse. De siste fire årene har vært utfordrende og jeg har lært utrolig mye, sier Trobe, som har en lederstil han beskriver som tillitsbasert ledelse. Jeg har tro på delegere oppgaver og ha tillit til at mine ansatte fullfører oppgaven, sier han.
Godt arbeidsmiljø skaper dyktige ansatte
For Petter Trobe er det beste med å jobbe i Myreze menneskene og den gode energien.
– Vi har stort fokus på arbeidsmiljøet, og hele firmaet er bygget opp rundt det å ha det bra på jobb. Vi har for eksempel en «no shoe policy» slik at folk skal føle seg hjemme. Vi har også biljardbord og Playstation, og mange av våre ansatte blir gjerne igjen etter jobb for sosialt samvær, forteller han.
Nettopp dette gode arbeidsmiljøet tror Trobe har mye å si for selskapets suksess.
– Vi har ansatte som brenner for selskapet og som er stolte av å jobbe her, og det fører til gode resultater, sier han.
Lost in Time
Myreze har mange spennende bedrifter på kundelisten. Det prosjektet Trobe er mest stolt over er arbeidet de gjorde i høst for TV Norge sitt program «Lost In Time», et gameshow som utspiller seg i en virtuell verden. I samarbeid med The Future Group stod de for alt fra branding til grafikk og design.
– Her var alle på kontoret involvert, og det er da ekstra gøy at resultatet ble så bra. For arbeidet er vi nominert til Gullrutens Fagpris, sier han.
Kreative Bergen
Det dyktige designbyrået holder nå til i Media City Bergen, sammen med blant annet TV2, NRK, Bergens Tidende og BA. Trobe mener at flyttingen dit har gjort selskapet mer profesjonelt.
– For oss ble det et stempel på at vi er en seriøs aktør. Vi er tettere på kunder og samarbeidspartnere, og vi får oppdrag raskere, så for oss har det vært meget positivt å bli en del av denne medieklyngen, sier han, og berømmer det kreative miljøet i Bergen. Vi har flest kunder i Oslo, men det er en større kreativ kraft i Bergen – bare se på alle musikere som kommer fra Bergen som Alan Walker, Lars Vaular og Kygo. Vi ser kreativitet på flere felt, og Bergen er kanskje hovedstaden for TV i Skandinavia. Kanskje det er alt regnet som utvikler kreativiteten, smiler han.
Verdifullt nettverk
Medlemskapet i Nordic Arena er de også fornøyd med.
– Hvis du bidrar, så får du mye igjen. Vi har handlet for ca. 700 000 kroner i nettverket, og har gjort oppdrag for flere av medlemmene. Nettverket gir ikke bare business, men også utveksling av erfaring og kompetanse, understreker han.
Petter Trobe ser lyst på fremtiden til Myreze og planen er å femdoble antall ansatte innen få år.
– Vi streber etter å bli verdens fremste innen AR- og VR-design. Det kommer til å kreve hardt arbeid, men også en fantastisk morsom reise! Kanskje kan Nordic Arena hjelpe oss å oppnå det, sier han.
I fjor sommer valgte Nordic å legge årets relasjonstur til Haag i Nederland. Valget var enkelt, byen er en attrasksjon som få har besøkt, og nettverkets konsept bygger på nye spennende destinasjoner hvor de reisende også skal få oppleve ny kultur i tillegg til fag og samvær. Med suveren hjelp fra Accommodate er årets tur kvalitetsikret og godkjent av selskapets glade gode Edvard Bjørkliås.
Når nettverket samles skjer det alltid noe magisk. Når menneskene byr på seg selv, er rause med hverandre og vil det beste for hverandre, ja da kan du neppe finne en annen arena du kan utvikle deg selv og businessen din på.