SATS med årets sprekeste julekalender!

SATS med årets sprekeste julekalender!

3. desember 2020

Tekst/Foto: Trine Spord, forskning.no/SATS 

SATS kommer med årets sprekeste julekalender i år. Vi vet alle at det er mye som skal ordnes i desember, samtidig som vi skal hygge oss litt ekstra. Men husk at det ikke er optimalt å ta en hel måned treningspause, sier Birthe Kristiansen i SATS Bergen. Spesielt i disse nedstengingstider er trening viktig for å ta vare på sin mentale helse. 

 

Litt trening gir bedre psykisk helse, i følge forskning.no

Flere studier har sammenliknet de som trener med de som ikke er fysisk aktive i det hele tatt.
Det er, på grunnlag av denne forskningen, solid dokumentasjon for å si at trening er bra for den psykiske helsen. Og trening er, dessverre vil noen si, ferskvare. 
Det du har gjort tidligere i livet, har nemlig ikke så stor betydning. Det som betyr noe er hva du gjør her og nå.
Nivået er heller ikke så viktig. Det viktige er at du gjør noe nytt. Selve forandringen har stor betydning.
– Selv om du er godt opp i årene og aldri har trent før i hele ditt liv. Ja, så vil du likevel få stor effekt av å begynne med lett og enkel trening noen ganger i uken, forteller Birthe Kristiansen.

Med alle de positive effektene som trening har på både kropp og hjerne er det et godt valg å trene. Forskning viser at fysisk aktivitet har en positiv effekt på stressmestring, læring, hukommelse, kreativitet, konsentrasjon og intelligens. Og at de som endrer livsstil, blir mindre deprimert. De får også mindre angst. Og de blir i mindre grad rammet av utbrenthet. Tilsvarende har de som går fra å være fysisk aktiv til å bli inaktiv, større risiko for å bli rammet av psykisk sykdom.
– Det er altså aldri for sent å begynne å trene. Men det er også alltid for tidlig å slutte, konkluderer Kristiansen. 

SATS gleder seg til å kunne åpne igjen, det er et høydepunkt de virkelig ser frem til. De gleder seg over lojale kunder som har beholdt medlemsskapet sitt gjennom coronakrisen. Men i andre enden opplever de at det er bråstans i nye medlemmer. Det bekymrer. For det er så viktig å ivareta helsen selv om treningssenteret holder stengt. 


* Visste du at hjernen er et av de organene som påvirkes mest av fysisk aktivitet? 

* Visste du at… når du står med pulten 3 timer daglig forbrenner du like mye som 7 maratonløp på 1 år?
 

Ved å delta i SATS sin energetiske julekalender, gir de deg deg hver dag noen enkle, men effektive øvelser du kan gjøre hjemme. -Vi lover at både hodet og kroppen vil takke deg, fortsetter hun. Så for å hjelpe deg med å holde deg aktiv i førjulstiden, har vi laget en enkel adventskalender som gjør det litt enklere å holde kroppen i bevegelse i desember! Og dessuten skal det være gøy, avslutter hun. 

Finn gruppen her og meld deg på:
facebook.com/groups/427458351993723

 

Les også

Godt Nytt År!
29.12.2020

Godt Nytt År!

Tekst/Foto: Trine Spord Thomassen

Året vi snart legger bak oss har vært langt utenom det vanlige for alle. For mange av våre medlemsbedrifter har 2020 vært alt annet enn en dans på roser. Spesielt innen visse bransjer er skadene store og av mer langvarig art. Men noe positivt som kom ut av pandemien er at de fleste bedrifter har omstilt seg raskt og effektivt med det resultat at de er blitt mer digitaliserte

 

Les mer
SATS med årets sprekeste julekalender!
03.12.2020

SATS med årets sprekeste julekalender!

Tekst/Foto: Trine Spord, forskning.no/SATS 

SATS kommer med årets sprekeste julekalender i år. Vi vet alle at det er mye som skal ordnes i desember, samtidig som vi skal hygge oss litt ekstra. Men husk at det ikke er optimalt å ta en hel måned treningspause, sier Birthe Kristiansen i SATS Bergen. Spesielt i disse nedstengingstider er trening viktig for å ta vare på sin mentale helse. 

 

Les mer