Ny teknologi og digitalisering legger til rette for endringer av arbeidsformer og den fysiske arbeidsplassen. Kinly er i dette markedet for å optimalisere den nye arbeidsplassen, uansett hvor den er, eller hvilken teknologi man har valgt å bruke.
Tekst: Ann Karene Rasmussen, Cox Kommunikasjonsbyrå
Foto: Myreze
Kinly vil gjøre det enkelt å samhandle gjennom visuell kommunikasjon. Det lykkes de svært godt med.
– Hadde alle visst hvor bra tjenesten vår er hadde alle hatt den, sier Senior business Developer i Kinly, Kennet Johannessen.
Kinly er et resultat av sammenslåingen av norske Viju og nederlandske Visions Connected, etter et oppkjøp fra Avedon Capital Partners.
– Vi har gått fra å være en AV-integratør til også å bli en betydelig tjenesteyter, med mange tjenester i skyen. Kinly skal legge til rette for at man kan jobbe enklere, smartere og bedre sammen, uavhengig av tid, lokasjon, og enhet man sitter på. I Kinly setter vi personen først, og har fokus på brukeropplevelsen, teknologien kommer i bakkant for å støtte arbeidsprosessene.
Økende etterspørsel
Johannessen omtaler litt spøkefullt Kinly som Norges best bevarte hemmelighet. De leverer produkter og tjenester til selskaper i mer enn 120 land, og omsetter for en drøy milliard kroner i året. Etterspørselen etter tjenestene er solid økende, og Kinly har hatt en formidabel utvikling i skytjenestene de siste tre årene. Antall video-minutter brukt i Kinlyskyen har økt fra gjennomsnittlig 20 000 per måned i 2014, til 1,2 millioner i 2017. Og antall samtaler i skyen fra gjennomsnittlig 5 000 i måneden til 50 000 i samme periode.
– Det er helt enormt, og sier noe om hvordan vi jobber i dag. Vi er blitt avhengige av god samhandling, og at teknologien er enkel å bruke. Et hvert selskap har behov for visuell kommunikasjon. Noen ganger er det i et møterom med en Power Point eller lignende, og da må rommet fungere optimalt for det. Andre ganger trenger man å kommuniserer med folk som ikke er tilstede i rommet, og da optimaliserer vi rommet også til det med enkle løsninger.
I og utenfor skyen
Før var videokommunikasjon noe som krevde en solid investering i løsninger på begge sider. Samtidig var man avhengig av å ha samme teknologi i begge ender. Slik er det ikke lengre.
– Med våre skyløsninger kan man uavhengig av valgt teknologi gjennomføre videosamtaler med hva som helst fra hvor som helst. Dette gjør samhandling internt i et firma, så vel som eksternt, veldig enkelt og sømløst.
Kinly leverer også det de kaller intelligente rom, som egentlig er helt enkle møterom uten fjernkontroller. Det eneste man finner på møtebordet er en kabel. Ved å koble denne til PC aktiveres skjerm/projektor og bildet fra PC vises automatisk.
– Vi vet at mange firma fremdeles har tidstyver knyttet til gjennomføring av møter. Oppkobling av utstyr, finne riktig kabel og lignende er dessverre en stor del av disse tidstyvene. Slik skal det jo ikke være.
Bygd kompetanse innen olje og helse
Blant de som bruker tjenestene til Kinly finner vi verdene største selskaper, som Boing, Honda, Securitas og British Petroleum. I Norge er mange offshorerelaterte bedrifter, kommuner, fylkeskommuner, NAV, Forsvaret og Telenor store kunder. Kinly har bygd mye av sin kompetanse innen oljesektoren og helsesektoren, blant annet gjennom en tidligere rammeavtale med Statoil.
– Da mange av operasjonene i Nordsjøen ble flyttet fra plattform til land, kom våre løsninger virkelig til sin rett. De som sitter i det vi kaller operasjonsrom på land har behov for å kommunisere visuelt med personale på plattformen, både via møterom og via hjelmkamera og mikrofon. Dette betyr at ekspertisen ikke trenger å reise ut, men vurderer situasjonen på lik linje, og med de samme synsinntrykk som om man er der.
Kinly har også over 20 fullt utstyrte sykestuer offshore som kan kommunisere i sanntid med sykehus på land. Legen på land kan tidlig ta stilling til om pasienten må flyes til land, eller om han kan behandles på stedet. Legen assisterer da annet helsepersonell via video.
Høy kundetilfredshet
Kinly er med kundene i hele prosessen fra planlegging, og frem til løsningen er valgt og installert. Deretter følger opplæring, og i etterkant service og support. Fokuset er å følge opp kundene hele veien, og sikre at løsningen tas i bruk på en god måte.
Kinly får inn ca. 10 000 henvendelser til sitt supportsenter hvert år. 94 % av disse sakene løses på 1. linje. Snitt svartid er 7,8 sekund, og bedre kan det nesten ikke bli.
– Vi har 90 % gjenkjøpskunder, noe som gjør oss veldig trygge på at våre kunder blir vel ivaretatt.
Bergenskontoret i solid vekst
Bergenskontoret lå litt nedpå inntil for ca. tre år siden, og daværende Viju bestemte seg for å ta et krafttak, og ansatte noen "seniorer" som kjenner bransjen godt.
– De to siste årene har vi virkelig fått vind i seilene, og har økt bemanningen fra tre til 12. Ved kontoret vårt på Kokstad har vi nå installatører, prosjektledere, programmerer og løsningsrådgivere. Vi har fått på plass viktige rammeavtaler med blant annet Bergen kommune, UiB, Høgskulen på Vestlandet, NHH med flere gjennom Uninett. Å få så pass mange rammeavtaler på plass bidrar til ytterligere vekst, og vi vil komme opp i 15-20 personer i Bergen før året er omme. Målet er 30 prosent vekst i året de neste tre årene.
Vil bruke nettverket mer fremover
Kinly har vært med i Nordic Arena-nettverket i 1 år, men har ikke løpt ned medlemmene for å promotere seg selv enda. De kunne vært mye mer på, men kapasiteten har ikke strukket til.
– Vi hadde et travelt fjorår, med mange oppdrag. Nå går vi inn i vårt andre år som medlemmer, og vil bruke nettverket enda mer for å gjøre våre tjenester kjent. Håpet er at de andre medlemmene skal kjenne så godt til hva vi driver med at de kan anbefale oss til andre, og at vi kan gjøre ting sammen hos deres kunder. Vi kan fint være både leverandør, kunde og samarbeidspartner for de andre medlemmene.
Johannesen har et veldig positivt forhold til nettverket.
– Forretningsverden kan til tider være både kald og beregnende, men innenfor nettverket får vi en annen tilnærming til hverandre. Vi får personlige bindinger til andre medlemmer og opplever med det at business-verden også kan være inkluderende, raus og varm. Medlemmene i Nordic Arena ønsker at andre medlemmer skal lykkes, og det er det beste utgangspunkt for gode relasjoner og godt samarbeid, avslutter Johannessen.
Kinly i tall:
14 kontor i 8 land på 3 kontinent
350 ansatte
Norge: Oslo, Stavanger, Trondheim, Bergen
I fjor sommer valgte Nordic å legge årets relasjonstur til Haag i Nederland. Valget var enkelt, byen er en attrasksjon som få har besøkt, og nettverkets konsept bygger på nye spennende destinasjoner hvor de reisende også skal få oppleve ny kultur i tillegg til fag og samvær. Med suveren hjelp fra Accommodate er årets tur kvalitetsikret og godkjent av selskapets glade gode Edvard Bjørkliås.
Når nettverket samles skjer det alltid noe magisk. Når menneskene byr på seg selv, er rause med hverandre og vil det beste for hverandre, ja da kan du neppe finne en annen arena du kan utvikle deg selv og businessen din på.