Bergen Bemanning - en ekte relasjonsbygger

Bergen Bemanning - en ekte relasjonsbygger

onsdag 11. mars 2020

Tekst/Foto: Trine Spord/Bergen Bemanning

Med tilsammen mer en 100 års erfaring fra bransjen kan man trygt si at Bergen Bemanning har skaffet seg verdifull kunnskap fra markedet og deres kunder. Det har gjort dem bevisst på hva de skal drive med og ikke. Og i år fyller de 10 år.

 

Tekst: Trine Spord, Foto: Bergen Bemanning

Bergen Bemanning leverer både utleie og rekruttering. Det betyr at de tilbyr tjenester innen utvelgelse av ledere, spesialister og medarbeidere til faste stillinger i tillegg til å tilføre sine bedriftskunder kapasitet og kompetanse når de har behov for det. Med nærhet og personlig oppfølging har de mange tilbakevendende kunder og høy gjenkjøpsrate. Det mener daglig leder Alexander Havnnes Røed er et kvalitetsstempel. 
– Våre rekrutteringsrådgivere er sertifisert innen arbeidspsykologiske tester og DNV som sikrer kvalitet i alle ansettelsesprosesser samt at lovverket blir overholdt. 

Omdømmebygging
Bergen Bemanning er kjent for å være både ryddig og seriøs, noe de mener er en av de viktigste bestanddelene for å lykkes i en bransje hvor useriøse aktører har fått stort spillerom, spesielt på Østlandet innen bygg- og anleggsbransjen. Dette førte til at myndighetene så det helt nødvendig å endre rammeverket for hele bransjen.  Omdømmebygging er derfor svært viktig. - Dette oppnås kun ved å være helt transparent og ryddig, sørge for stabil økonomi og å være gode ambassadører ute i markedet, sier Nina Haaland som er partner og styreleder i selskapet.

Begynnelsen
Hun var med på å starte selskapet sammen med Anne Bull Johannessen i 2001. Den gang het det Bemex Bemanning. De lykkes godt i markedet og vokste raskt. For å utvide virksomheten til flere byer måtte de jakte på samarbeidspartnere. Samtidig tok ISS Personalhuset kontakt med dem, noe som resulterte i at de kjøpte Bemex Bemanning i 2006.  Nina Haaland fortsatte som daglig leder, og en klausul i avtalen var at de begge måtte være i selskapet i tre år.

Jorden rundt
I 2009 sluttet både Nina og Anne i Personalhuset. Livsverket var solgt og de hadde opprettholdt klausuler og forpliktelser. Eneste forpliktelsen som står igjen nå var karantene. Hva nå? For Nina ble løsningen å ta et års pause fra alt, og reise jorden rundt. – Mannen min fikk innvilget permisjon og vi dro ut på eventyr, forteller hun. 
Det ble et fantastisk år med mange opplevelser og minner for livet, men også et år med tid for refleksjoner og tanker om veien videre. Hun holdt tett kontakt med Anne hele året og når de traff hverandre igjen var de full av energi og veldig motivert for nye utfordringer.

Vel tilbake i Bergen kontaktet tidligere kollegaer Nina og Anne og de avtalte en tur over vidden sammen. Det ble en kreativ tur og startskuddet for Bergen Bemanning som ble etablert i 2010. - Vi visste at vi måtte gjøre dette igjen. Vi var på mange måter tilbake til utgangspunktet, bare med sekken full av erfaringer. Vi hentet inn Alexander Havnnes Røed som daglig leder i 2013 og vi var med det et komplett team.

Finanskrise og suksess
På disse årene har de hatt høy omsetning og rekorder på rekke og rad før finanskrisen slo inn som en bølge og snudde opp ned på markedet.  2016 og 1017 ble derfor rene overlevelses-år, men de klarte å komme seg gjennom denne tunge tiden. Mye takket være profesjonalitet og ryddighet overfor sine kunder som var tillitsskapende i en tid der markedet var virkelig tøft og preget av usikkerhet. - 2019 har for oss vært det beste året etter finanskrisen, sier Alexander. Selv med endret og mer rigid rammeverk holder vi stand, noe vi er særdeles godt fornøyd med. Vi er nå et selskap som er store nok for de store, samtidig som vi er liten nok til å kunne ta raske beslutninger. Dette mener vi er en suksessfaktor, mener han. 

Viktigheten av relasjoner
Bergen Bemanning har vært medlem i Nordic Arena i et års tid. - Det er et nettverk som sammenfaller godt med våre verdier. Å bygge tillit mellom mennesker og mellom selskaper er utrolig viktig, og i enden av en god relasjon er det gode muligheter for business utdyper Nina. Vi prøver å tenke nettverket i alt vi foretar oss av innkjøp, i god nettverks-ånd, og så håper vi selvsagt at det etterhvert også kommer forretning andre veien. Det er nok litt sånn disse mekanismene fungerer, den som gir den får. 

Forretning i Nordic Arena
Og det er ikke rent lite Bergen Bemanning har bidratt med på innkjøpssiden gjennom nettverket. For å nevne navn så har de booket samlinger og teambuilding både hos Bergen Basecamp og Høyt&Lavt Klatrepark. Julebordet har de avholdt på Cornelius Sjømatrestaurant, de har kjøpt printermaskin – og løsninger fra Xerox X-partner, vanndispenser fra Polardrikk og splitter ny belysning fra Avitron AS. Kontorrekvisita kjøper vi fra IDE House of Brands.  

– Som du ser er det mye aktivitet som gjennomføres, og ved å ha en bevisst tanke på at man kjøper det vi kan i nettverket, så blir det ganske mye til slutt, forklarer Nina. Som da vi takket ja til og kjøpte arenaskilt på Bergen Travpark, var det naturlig at det var Protector Skilt og Reklame som produserte disse for oss. To kjøp i ett.

Business to Business 

Et samarbeid som er viktig for Bergen Bemanning er samarbeidet med NorEngros K.J Brusdal. – Her har vi levert både utleie og rekruttering til både faste og midlertidige ansatte. 
Når vi nå skal pusse opp hos oss er det derfor helt naturlig henvende seg til dem. Vi er i en designfase nå og de har vært her på befaring. Så får vi se hva det endre opp med, sier Alexander. 

Dessuten fyller vi 10 år i år – og det skal selvfølgelig feires! Vi er i dialog med Travelnet Os Reisebyrå om en firmatur til utlandet – så da vet vi at vi er i gode hender avslutter Nina.

 

Les også

Eventyrlige Voss
02.04.2024

Eventyrlige Voss

Når nettverket samles skjer det alltid noe magisk. Når menneskene byr på seg selv, er rause med hverandre og vil det beste for hverandre, ja da kan du neppe finne en annen arena du kan utvikle deg selv og businessen din på.

Les mer
Surprise med fullt hus
14.02.2024

Surprise med fullt hus

Hva får medlemmene i nettverket til å fylle opp plassene i et konsept som ingen vet hva de går til? Er det nysgjerrigheten, er det å bli overrasket, eller er det menneskene i nettverket?

 

Les mer